петък, 18 август [ ]

Палацо Векио във Флоренция

4.0 4
Палацо Векио във Флоренция

Надали има посетител на Флоренция, който да не е бил възхитен от многобройните исторически постройки, средновековни дворци, антични църкви и многобройни музеи, които тя предлага на своите гости. Този удивителен град представлява сам по себе си Музей на открито. В него са работили едни от най-известните творци на Италия и са оставили своите следи в почти всяка една сграда. Може би най-добре може да се опознае изкуството на Вазари, ако човек посети Палацо Векио (Palazzo Vecchio), разположен в източната част на историческия център на града.

Палацо Векио, известен и като Стария дворец, все още изпълнява своето предназначение за Градска зала. Завършен е през 1322 г., когато на върха на кулата му е поставена огромна камбана, която да привиква гражданите за важни събрания или да ги предупреждава за настъпил пожар, наводнение или вражеска атака.

Дворецът е запазил своя средновековен облик, но голяма част от интериора му е бил променен за херцог Козимо Първи, когато се е нанесъл в замъка през 1540 г. Леонардо да Винчи и Микеланджело са помолени да направят промените в украсата му, но всъщност Вазари поема тази работа. Неговите многобройни фрески, направени през периода 1563- 1565, възхваляват Козимо, първият Велик херцог на Тоскана.

В двореца се влиза през вътрешен двор, водещ до масивно стълбище. Тук се намира Залата на петстотинте, богато украсена с фрески по стените и с множество мраморни статуи от едни от най-известните скулптуристи на Италия. Декорацията е дело на Вазари и неговите ученици, които въпреки че създават наистина пищна украса, подходяща за Козимо Първи, унищожават предходните картини и фрески, включително и "Битка при Ангиари" на Леонардо да Винчи и "Битка при Кашина" на Микеланджело. Тук остава скулптурната група на Микеланджело "Гений, потъпкващ грубата сила" и копието на Триумфът на Флоренция над Пиза" на Джамболоня, оригиналът на който е в музея Барджело.

Залата на петстотинте е използвана като място за срещи на управителите на Флоренция. Над нея се намират залите, използвани от владетелите на Флоренция за лични нужди.

Впечатление правят стаите на Елеонора ди Толедо, съпругата на Козимо Първи. Тя е поръчала на известни художници да покрият стените ѝ с рисунки на жени-героини. Особено затрогваща е картината, показваща Пенелопе, съпругата на гръцкия митологичен герой, Одисей. Тя е показана как търпеливо чака съпруга си да се завърне при нея. На купола на една от стаите на Елеонора ди Толедо са изобразени египетски войници, търсещи Моисей в Червено море. Това са майсторските фрески на Бронзино, датиращи от периода 1540-1545 г., направени по библейски сцени.

Залата на лилиите е украсена с емблемите на Флоренция, които покриват стените ѝ и въпреки нежното звучене на името ѝ, всъщност излъчват усещането за власт и надмощие.

Интересна е и самата фасада на Палацо Векио. Масивните му стени и назъбените кули му придават по-скоро вид на крепост, отколкото на дворец. Впечатление правят гербовете по фасадата му, които символизират различни епизоди от историята на града. Кръстосаните ключове са израз на папската власт на Медичите.

Можете да посетите Палацо Векио по всяко време на годината, но имайте предвид, че през летните месеци градът се изпълва с туристи и няма да можете да усетите автентичната обстановка в града.

:
(4 )